
 
Instituto de Ciências Sociais 

 

Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade
www.cecs.uminho.pt

  

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Media Policy, Economics and Citizenship. 

An analysis of a peculiar model for participatory public service 
television  •

 

 
 
 
 
 
 

Helena Sousa 
Professora Associada 

 
helena@ics.uminho.pt  

Manuel Pinto 
Professor Associado 

 
mpinto@ics.uminho.pt

 
 

Universidade do Minho 
Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade 

Campus de Gualtar 
4710-057 Braga 

Portugal 
 

                                                 
• Comunicação apresentada na Conferência “Changing Media, Changing Policy”, Euromedia 
Research Group, Zurique, Suiça, 24-25 Junho 2005. Projecto Mediascópio, financiado pela 
Fundação para a Ciência e a Tecnologia (POCT/COM/41888/2001). 

mailto:helena@ics.uminho.pt
mailto:mpinto@ics.uminho.pt


Sousa, H. & Pinto, M.  Media Policy, Economics and Citizenship. 
An analysis of a peculiar model for participatory public service television 

Keywords: 
Media Policy Economic, Citizenship, Public Service Television, Civil Society, Portugal 
 
Abstract 

Facing strong competition and financial hardship, Public Service Broadcasting (PSB) 
operators worldwide are redefining their role and re-inventing new futures. The 
Portuguese PSB, Rádiotelevisão Portuguesa (RTP) is no exception and important changes 
have recently been introduced in the traditional ‘public service’ model. The centre-right 
coalition government (elected on 17 March 2002 with absolute majority) perceived the 
restructuring of RTP as a major political goal and, in an unprecedented move, decided to 
relinquish control of  one of RTP’s national generalist channels to the so-called ‘civil 
society’. This article looks at the political decision of transferring the responsibility of 
programme–making to ‘civil society’ and explores some dimensions of the social, political 
and economic implications of such a peculiar move. This paper argues that as far as 
rhetoric went, citizens had the centre-stage in this new ‘participatory model’ but – 
despite collateral positive results – we will put forward the idea that short-term political 
and economic interests, rather than the promotion of a truly participatory model – were 
at the  heart of this strategy. 

 
Paper delivered at the Euromedia Research Group Conference ‘Changing Media, Changing 
Policy’, Panel: Media Governance and Media Policy, 24-25 June 2005, Zurique, 
Switzerland.  

Projecto Mediascópio, supported by the National Science Foundation (Fundação para a 
Ciência e a Tecnologia) (POCT/COM/41888/2001) 

 

 

Media Policy, Economics and Citizenship. An analysis of a peculiar 
model for participatory public service television. 

 

The development of new PSB alternatives and the increasing participation of citizens in 
the definition and implementation of the Public Service Broadcasting channels (PSB) has 
been put forward by several authors (see, inter alia, Raboy, 1994 and 1996; Achille and 
Miège, 1994; Blumer, 1993; Michell and Blumer; Sondergaard, 1999, Collins, 2002; 
Pinto, 2003; Sousa and Santos, 2003) as the way forward for the uncertain non-
commercial television sector. Facing fierce competition and financially stretched, PSB 
operators face the redefinition of their traditional role. Depending generically on 
governments and/or on regulatory bodies, the reconfiguration of public televisions is 
perceived as inevitable and the participatory argument has been integrated both in 
academic and political discourses. 

The Portuguese PSB, Radiotelevisão Portuguesa (recently renamed Rádio e Televisão de 
Portugal - RTP), is no exception to this general framework. Neglected by the Socialists (in 
power from 1996 to 2002) and unable to solve its enormous debt problem, RTP was a 
natural candidate for restructuring by the centre-right governments1 in office from March 
2002 up until March 2005 Socialist’s electoral victory. Indeed, the Social Democrats 
perceived the restructuring of RTP as a major political goal. In the strategic document 
‘New Options for the Audiovisual Sector’ (2002), the government clarified its intention to 
reduce the existing two national generalist public service channels to only one. RTP1 was 
to remain as a generalist channel whilst RTP2 (renamed Canal 2 and later A Dois or 2:) 

                                                 
1 The 15th and 16th Constitutional governments, led by José Manuel Durão Barroso (from April 2002 up to 17 July 2004)  and 
Pedro Santana Lopes (from July 2004 up to March 2005), respectively, were supported by the Social Democrat Party and by 
the Popular Party. 

CECS  Página 2 de 18 
Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade  www.cecs.uminho.pt 



Sousa, H. & Pinto, M.  Media Policy, Economics and Citizenship. 
An analysis of a peculiar model for participatory public service television 

was to be handed out to civil society. According to the government, this channel, 
provisionally called ‘Society channel’ (‘Canal Sociedade’), would be a medium of direct 
communication between different partners and the public, without the state’s 
intermediation. 

This article tries to demonstrate that as far as the rhetoric went, citizens had the centre-
stage in this new public service participatory model but political decisions tend to be far 
more intricate than what can be perceived from textual analysis of documents and 
discourses. Text and context are indispensable if one intends to start examining this 
specific political decision both in terms of its conceptualization and implementation.  

 

The economic context: RTP’s technical bankruptcy 

 

When the Social Democrats returned to power in 2002, RTP was technically bankrupt. 
The previous Socialist government (1996-2002) had seriously neglected its financial 
situation and therefore RTP was facing a major debt crisis. In short, the public service 
television company had no financial means to survive: it had no licence fee (abolished by 
the Social Democrats in 1992) and, since 1997, with the Socialists in office, the second 
national channel, RTP2, was no longer allowed to have commercial advertising. The 
Socialists had also decided to reduce the advertising time of RTP1 to a maximum of 7,5 
minutes per hour. 

With the benefit of hindsight, the socialist media minister (secretário de Estado), Alberto 
Arons de Carvalho, perceived the abolishment of commercial advertising in RTP2 as a 
mistake and the reduction of advertising time in RTP1 as the wrong message to the 
company given that it looked like a sign of unequivocal prosperity (Carvalho, 2002: 35). 
In a book published immediately after the Socialists’ withdrawal from power in 2002, 
Arons de Carvalho has publicly explained the main reason for RTP’s dramatic situation. 
The government (his own) took the decision by the end of 1996 of reducing RTP’s 
advertising following pressure from the presidents of the two existing national private 
companies (Pinto Balsemão, head of Sociedade Independente de Comunicação, SIC, and 
Carlos Monjardino, head of Televisão Independente, TVI). ‘Balsemão and Monjardino 
have presented this proposal as the only possible way of saving TVI from certain 
bankruptcy and to help SIC breakeven’2 (Carvalho, 2002: 35). 

Indeed, the two Portuguese main parties (Social Democratic Party and Socialist Party) 
have dramatically reduced the PSB revenues without any consideration for alternative 
financial sources. The social-democrats, in power from 1985 up to 1996, believed that 
competition between private and commercial operators would on its own solve the 
problem. The Socialists (in power from 1996 to 2002) faced too many internal 
contradictory views on the issue and did not manage to develop a coherent strategic 
policy for the overall audiovisual sector. The socialist’s failure to work out a viable 
alternative for RTP led the Social Democrats - whilst in opposition - to call for the 
privatisation of the public service company. 

On October 1997, the social democrat opposition leader, Marcelo Rebelo de Sousa, said 
that his party would put forward a law proposal concerning RTP’s privatisation if the 
company’s ‘manipulation, partiality, injustice and inefficiency’ was to be maintained (in 
Pinto et al., 2000). In April 1998 the Social Democrats presented a law proposal to 
Parliament concerning RTP’s privatisation. Although these ideas did not become law, it 
became very clear that the most liberal Social Democratic Party sectors intended to keep 
on fighting for RTP’s total privatization whist more moderate sectors would call for partial 
privatisation and/or for the attribution of so-called ‘Public Service’ tasks to private 
operators. Either way, the Social Democrats were henceforth perceived as having a clear 

                                                 
2 Our translation. For practical reasons, all information in Portuguese used in this paper was translated by the 
authors. We do apologise if, in any case, we do not express the full meaning of the original text or speech. 

CECS  Página 3 de 18 
Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade  www.cecs.uminho.pt 



Sousa, H. & Pinto, M.  Media Policy, Economics and Citizenship. 
An analysis of a peculiar model for participatory public service television 

intention of handing out (totally or partially) the expensive and financially adrift public 
service operator. 

Looking for an alternative 

 

Neglected by the Socialists and unable to solve its enormous debt, RTP was just there to 
be ‘redesigned’ by the centre-right government who took office in 2002. The 
government’s programme considered the restructuring of RTP as a major political goal 
and stated that one of RTP’s national generalist channels should be privatized. Acting on 
such proposals, the Council of Ministers decided in May 2002 to set up a new public 
service television company with only one generalist channel. 

The closing up of RTP2 – understood by the cultural elite as RTP’s best channel – caused 
an enormous public outcry (see Pinto et al., 2003) and the recently elected centre-right 
government’s popularity started to take in some of its identifiable first knocks as there 
was a public perception that the government was trying to implement a covert agenda of 
handing out RTP’s second national television frequency to private interests. 

Facing fierce opposition from various political and social groups, and despite all the 
previous pro-market arguments, hesitations started to to set in. Trying to put itself 
together in a difficult coalition with the Popular Party (a right-wing party), the 
government started to consider that the privatisation of RTP deserved further thought. 
The government’s coalition was fragile and it soon realised that it was not in the best 
position to go ahead with such an unpopular and risky move. 

Hesitations became increasingly evident and a task force was set up by the government 
to inform and to develop ideas on the future of the PSB. In September 2002, the working 
group – led by Helena Vaz da Silva - presented its results and argued against the 
privatisation of RTP. The Report3 sustained that RTP1 should continue operating as a 
generalist channel and that the terrestrial frequency used by RTP2 should be neither 
privatized nor used as [for?] any another public generalist channel. The task force 
believed that the second national frequency should be put to use as an ‘alternative 
service open to civil society in such terms that it could reinforce difference, 
universal principles, cohesion and proximity’ (2002, September: 6; our emphasis). 

In December 2002, three months after the public presentation of the task force results, 
the government put forward its own proposal in a widely publicised Report: Novas 
Opções para o Audiovisual (New Options for the Audiovisual Sector, 2002). Accordingly 
to the document, Morais Sarmento,  responsible for the media tutelage [não tenho a 
certeza se isto se pode dizer], clarified the government’s intention to reduce the existing 
two national generalist public service channels to only one. RTP1 was to remain as a 
generalist channel whilst RTP2 was to be handed out to ‘civil society’. In these 
circumstances, the government accepted the task force recommendation not to privatise 
RTP2 but it framed the new public service channel outside RTP’s scope. This would be the 
very first fundamental institutional change in RTP’s national structure since the setting up 
of its second generalist channel in 1968 (see Sousa and Santos: 2005: 64). 

In Morais Sarmento’s words, there were two possible alternatives for the second RTP 
channel: to remain an integral part of the PSB or to be privatised. But the government’s 
most recent vision of a television public service model no longer could be expressed in 
this duality. The government’s solution for the second RTP’s channel would go beyond 
the conventional state vs. market duality. «Between the state and the private sector, we 
have chosen civil society» (Presidência do Conselho de Ministros: 2002: 15). Bowing to 
public opinion pressures and recognising the difficulty in handing out the then called 
RTP2 channel to commercial interests, the government ended up saying that it would 

                                                 
3 Relatório do grupo de Trabalho sobre o Serviço Público de Televisão, September 2002. In addition to Helena 
Vaz da Silvo (who has died whist the work was in progress), this group integrated university teachers, journalists 
and MPs. 

CECS  Página 4 de 18 
Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade  www.cecs.uminho.pt 



Sousa, H. & Pinto, M.  Media Policy, Economics and Citizenship. 
An analysis of a peculiar model for participatory public service television 

attribute RTP’s second channel to ‘civil society’ but details were scarce on the ‘civil 
society’ concept and on the implementation of this model. 

 

The ‘Civil Society’ peculiar model 

 
Although the government’s appointed task force on PSB had already mentioned the 
necessary link between public service and civil society, it may be argued that the 
government managed to find  a very particular solution for RTP2. The report New Options 
for the Audiovisual Sector (Presidência do Conselho de Ministros, 2002: 15-17), 
presented the channel in the following terms: 
 

i) The second channel aims to do public service television outside the realm of 

the public service operator. 

ii) The second channel shall be open to civil society in what constitutes a 

challenge to all institutions willing to produce public service audiovisual 

content. 

iii) The second channel shall be a direct communications medium between 

different entities and the public without the state’s intermediation. 

iv) For that purpose, institutional partners are to be chosen from different sectors. 

Not being a generalist channel, it will address demanding and segmented 

audiences. 

v) The second channel has a particular vocation for culture, education, social 

action, amateur sports, religious confessions, independent production, 

Portuguese cinema, environment and consumer issues, audiovisual 

experimentalism and support for new creative formats. 

vi) The different partners’ participation should have the following possibilities: 

content production about their sphere of activities, cession of rights concerning 

cultural events, shows, etc., financing or co-financing of particular 

programmes or the entire channel. 

vii) The PSB, Radiotelevisão Portuguesa, may also provide content for this 

channel, namely news programmes and documentaries. 

viii) In the initial stage, this channel will be managed by the PSB. RTP will 

be responsible for the channel’s broadcast and it will guarantee the necessary 

human resources to integrate new partners. 

ix) All entities associated to the second channel will be part of an 

Accompanying Council (Conselho de Acompanhamento). 

x) The proposed model for the second channel shall have an autonomous 

financial management. It should aim for its own economic self-

sustenance, and will have a global budget of 50% of the present RTP2 

(then called Canal 2). 

CECS  Página 5 de 18 
Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade  www.cecs.uminho.pt 



Sousa, H. & Pinto, M.  Media Policy, Economics and Citizenship. 
An analysis of a peculiar model for participatory public service television 

xi) The objective of the progressive development of this model is its total 

autonomy, that is, the entities involved should assume the channel’s 

responsibility and the broadcasting frequency. (our emphasis) 

 

Despite numerous uncertainties about the implementation of such model, the 
government went ahead with it. Facing fierce criticism concerning the idea of a Public 
Service Broadcasting outside the realm of the Public Service broadcaster, Morais 
Sarmento went on developing his ‘civil society’ concept implied in the New Options for 
the Audiovisual Sector Report (2002). In December 2003, speaking4 at the ceremony to 
inaugurate the association of ‘civil society’ partners to the new channel renamed ‘2:’, the 
politician responsible for media policy made a  highly apologetic defence of the 
government’s ‘civil society’ idea. 

Morais Sarmento argued that this model would work as a ‘powerful engine for the 
improvement of our society and as a sign of the maturity of our democracy’. Considering 
channel ‘2:’ a pioneering experience and an unprecedented change in the Portuguese 
television history, he argued that, for the very first time, ‘we will have a substantially 
different form of communication: a television channel without content mediation’. For 
the very first time, continued Morais Sarmento, ‘we have taken the risk of setting up a 
television channel whose mission is to develop a public service provided by the public 
itself’. 

With these words, the government wanted to convince society of the generosity of such 
offering. The state offers ‘civil society’ a public good (a national television channel), and 
it is now up to ‘civil society’ to organise itself and to fully contribute to the provision of 
public service audiovisual content. This would constitute what Morais Sarmento called a 
‘non-mediated’, a ‘direct communication’ between the sender and the receiver. ‘It is our 
belief that the Portuguese television will seriously improve with this direct 
communication because the sender and the receiver are truly close and because 
television is taken to citizens and citizens are taken to television’.  

The media minister also perceived this idea as highly functional and as having an 
enormous potential to the entire society: it would stimulate active participation, it would 
contribute to the development of a more effective and more active citizenry, it would 
contribute to the development of a shared communication amongst citizens and, last but 
not least, it would contribute to the general improvement of democracy. Summing up, 
citizens would be both providers and audience of their own programmes. In the 
government’s ‘revolutionary’ perspective the public service television would be in the 
hands of the public itself. 

 

‘Public service’ outside the public service television operator 

 

Considering the government’s words, uncertainty rose amongst politicians themselves, 
academics, media critics, media operators and other social actors (see Pinto et al: 
2003).  Unresolved issues were summed up by Fidalgo (2005: 29) in the following 
terms: 

a) Does a public service television imply the existence of a public service operator? 

b) Can a public service be (or should) be contracted out to private television operators? 

c) Is public service television mainly related with programming content or does it also 

involve matters of property, management and control? 
                                                 
4http://www.portugal.gov.pt/Portal/PT/Primeiro_Ministro/Intervencoes/2004331_PM_Int_RTP.htm 

CECS  Página 6 de 18 
Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade  www.cecs.uminho.pt 



Sousa, H. & Pinto, M.  Media Policy, Economics and Citizenship. 
An analysis of a peculiar model for participatory public service television 

d) In relation to private television, should public service be a structured global 

alternative or should it be a complement to commercial output? 

e) Should political responsibilities vis-à-vis television be centred in the setting up of 

formal conditions for the provision of public service programming content or should it 

be the state’s responsibility to get widely involved in the definition of infrastructures, 

regulation and control? (Fidalgo: 2005: 29). 

Although some of these questions have long been dealt with (though not necessarily 
resolved) in other Western democracies, they have been highly disputed in Portugal over 
the last few years. To fully comprehend the meaning of these heated discussions one 
would have to understand the complexities of RTP’s history. Sousa and Santos (2005: 
61-80) have argued that the public’s general interest has never been a central 
preoccupation of RTP, either during the dictatorship or  after the 1974 revolution. The 
consolidated perception that RTP has always served the interests of the government of 
the day rather than citizens makes discussion about public service television particularly 
difficult. It is not easy to isolate any debate about public service television from RTP’s 
role over the last 40 years. There was indeed an enormous scepticism regarding the 
centre-right government’s intentions when it put forward the idea of handing out one 
RTP’s generalist nation channel to ‘civil society’. Without any consistent theoretical or 
working definition of ‘civil society’ the offering of the second national channel to this 
abstract sphere caused perplexity and distrust. 

Taking the common sense usage of the concept, it could be inferred that such an 
expression would refer to institutions operating outside the state apparatus and to 
entities which are not driven by market-oriented interests. This is however notoriously 
insufficient to identify the sort of interests and forces which might have access to their 
‘public service’ share and in what terms. Furthermore, it [what?] does not clarify the role 
institutions such as public universities and other publicly funded non-profit organizations 
might play in the new audiovisual arena. 

The then managing editor of Diário de Notícias, Mário Bettencourt Resendes, quoted the 
Head of the Impresa Multi-media group, Pinto Balsemão, to emphasise that it is not 
likely that ‘civil society’ is interested or that it has resources to make use of this offer  
because it is hard to see the audience potential for a channel that probably will not be 
better than a ‘sum of institutional propaganda broadcasts’ (in Diário de Notícias, 
19.12.2002). A few days later, in the same newspaper, Paulo Cunha e Silva argued that 
the civil society did not know how to produce audiovisual content. To produce such 
content, he argued, ‘technique and a highly professionalized culture are indispensable 
and this is not compatible with amateurism’ (23.12.2002). In another daily newspaper, 
Público, Eduardo Prado Coelho wrote: ‘it is true that civil society had a Christmas 
present: it got a television channel. But to offer one television channel to civil society 
means absolutely nothing. What really matters is to know who is going to select civil 
society agents, who pays for the programmes, who coordinates their allocation and who 
provides information services’ (19.12.2002). 

But the government’s idea also had supporters. The Director of Público a reference daily 
newspaper and former member of the government’s appointed task force5, José Manuel 
Fernandes, believed that an opportunity should be given to civil society. According to 
Público’s Director the true reason why civil society was not trusted stemmed from an old 
leftist prejudice based on the idea that the people must be educated and that only the 
state is good at it (23.12.2002). On the same line, Eduardo Cintra Torres, a well-known 
media critic and another former member of the government’s appointed task force6, also 
believed that elitist arguments were being used to depreciate the government’s 
                                                 
5 Relatório do Grupo de Trabalho sobre o Serviço Público de Televisão, September, 2002. 
6 Relatório do Grupo de Trabalho sobre o Serviço Público de Televisão, September, 2002. 

CECS  Página 7 de 18 
Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade  www.cecs.uminho.pt 



Sousa, H. & Pinto, M.  Media Policy, Economics and Citizenship. 
An analysis of a peculiar model for participatory public service television 

initiative: the elites want the public service for themselves but probably other spectators 
need it the most (Público, 30.12.2003). 

In fact, and despite other relevant changes in the audiovisual sector (e.g. merger of 
public radio and television in a single broadcasting company) only the destiny of the 
second RTP channel managed to capture the public and the media attention. Columnists 
such as Vasco Pulido Valente (in Diário de Notícias, 21.12.2002) stated that the 
government’s choice had a hidden agenda. Pulido Valente believed that, as defined by 
Morais Sarmento, the second channel was a ‘still-born’ and in these circumstances the 
government managed to find a dissimulated way of handing it out to private interests (in 
Diário de Notícias, 21.12.2002). 

The government’s intentions (or the differentiated motivations of individual members of 
the government) are not yet likely to be out in the clear but two possible explanatory 
versions of this political decision became popular in the press. On the one hand, there 
was a view that the government could no longer say that the second national channel 
would continue under the RTP’s umbrella. The government has presented itself as a 
reformist one and the media structural change was enshrined in the government 
programme and in other ulterior documents and speeches. For some, this third avenue 
(civil society instead of state or private profit-driven interests) was a face-saving 
proposal to masquerade a simple reality: the second channel would go on as a ‘normal’ 
RTP channel but the government could not say it. On the other hand, others argued that 
when this experience was over, the government would realise that a civil society-based 
channel was not viable and consequently it would end up being sold out (see, inter alia, 
Eduardo Prado Coelho, Público: 20.12.2002). 

 
‘Civil Society’ and Public service with the public’s participation  
 

Although it is not our aim to discuss neither the concept of Civil Society nor the prolific 
literature which articulates Public Service television with the role social agents can play 
(inter alia, Raboy,1994; Raboy, 1996; Mitchell and Blumler, 1994), we will very briefly 
put forward some elements which might contribute to the understanding of the 
implementation of the Portuguese new Public Service model from January 2004 onwards. 

The Centre for Civil Society (London School of Economics) states that 

 

‘Civil society refers to the arena of uncoerced collective action around shared 
interests, purposes and values. In theory, its institutional forms are distinct from 
those of the state, family and market, though in practice, the boundaries between 
state, civil society, family and market are often complex, blurred and negotiated. 
Civil society commonly embraces a diversity of spaces, actors and institutional 
forms, varying in their degree of formality, autonomy and power. Civil societies are 
often populated by organisations such as registered charities, development non-
governmental organisations, community groups, women’s organisations, faith-
based organisations, professional associations, trade unions, self-help groups, social 
movements, business associations, coalitions and advocacy groups’7. 

 

As we perceive it, the ‘civil society’ concept incorporates the notion of ‘public sphere’ 
(Habermas, 1991; original version: 1962) where social actors, groups and organizations 
relate to each other and fight for their interests. The existence and performance of these 
actors confer vitality and density to individual and social life. It enshrines the notion of 
freedom (non-coercive action) of belonging, freedom of participation, freedom of 
expression in a wide variety of organisations, and freedom of organisations to develop 
their own activities. ‘Civil society’ also refers to a common share of interests, objectives 
                                                 
7 http://www.lse.ac.uk/collections/CCS/what_is_civil_society. htm (access: 07.07.2004) 

CECS  Página 8 de 18 
Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade  www.cecs.uminho.pt 

http://www.lse.ac.uk/collections/CCS/what_is_civil_society


Sousa, H. & Pinto, M.  Media Policy, Economics and Citizenship. 
An analysis of a peculiar model for participatory public service television 

and values sustaining differentiated institutions and to the organization of benevolent 
action, mainly non-profit driven and based on volunteer work. Finally, it includes the 
notion of autonomy vis-à-vis the state, though the frontiers are not always clear. 

In spite of the non-conceptualisation of ‘civil society’ by the government, it was quite 
clear that the new ‘civil society channel’ would comprehend a relevant role for non-profit 
cultural, social and scientific organizations which were neither part of the state nor 
market-oriented. The government wanted – in discursive terms, at least – to put the 
public at the centre stage of the new television public service that would no longer be 
part of the public service broadcaster. The government also intended to facilitate 
expression, to allow new voices to speak up for themselves in a direct form of 
communication (without state intermediation). Finally, there was the expressed intention 
to promote participation and qualified  democratic values. These ideas are broadly 
coherent with a general view of civil society as we have just referred to. 

Several academics have also put the finger on the public’s involvement when public 
service television models are in debate. Rumphorst (1999: 1), for example, says that as 
the name intimates, public service broadcasting is broadcasting made for the public, 
financed by the public and controlled by the public (our emphasis, see also Fidalgo, 
2005; Pinto, 2003). Rumphorst’s (1999: 3) public-centred definition of public service 
broadcasting enshrines the idea that every household should be in a position of 
technically receiving the service and that the PSB programming should address the 
entire population, even if not simultaneously. Public service broadcasting is made for the 
public and therefore it must serve ‘only’ the interests of the population, of people as 
citizens rather than consumers. According to Rumphorst, the public is not only the 
beneficiary of public service broadcasting, and its paymaster, but also its controller. 
‘What, then, does control by the public mean? It means that representatives of the 
people ensure that the public service broadcasting organization actually fulfils its public 
service mission in the best possible manner’ (1999: 6). 

In a book dedicated to the PSB debate in Portugal, (Televisão e Cidadania (Television 
and Citizenship) (Pinto et al. 2003)), Pinto argued that citizens’ participation can be 
established at two distinct levels: a) at a substantive level, via contributions to 
productions, programming, and scheduling; b) at a methodological level, via co-
responsabilization, interaction, advice and continuous evaluation mechanisms (2003: 47-
48). The basic argument is that the quality of public service is not only dependent on the 
differentiation and excellence of its programming but also on the processes and 
participatory mechanisms which contribute to the definition of the public service model 
and its programming content (Pinto, 2003:48). The participatory modalities are 
extensively designed in Pinto (2003, 48-51) and – in addition to the strong emphasis on 
media education - they range from individual action and associative intervention, to 
internal and external regulatory mechanisms (Pinto, 2003, 48-51). 

Though in different terms, academics have been arguing over the last few decades that 
the future of public service television services depends on their distinctiveness and there 
is a relative consensus that in some form or another, citizens should play a role in this 
differentiation process. However, we have no knowledge8 of academics or other social 
actors arguing that a public service television should be handed out to civil society 
(operating outside the realm of the public service operator and the realm of the market) 
and that programming should be made by the public itself. As we have mentioned 
before, the centre-right government wanted to transform RTP2 into a non-mediated 
channel: the public service should be in the hands of the public, a direct medium 
between the sender and the receiver without the state’s interference. 

 

                                                 
8 So far, we have no knowledge of such discourse or experience within the context of a public service generalist 
national television channel. Should any of the conference participants have any knowledge of a similar 
experience, we would be very grateful to hear about it. 

CECS  Página 9 de 18 
Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade  www.cecs.uminho.pt 



Sousa, H. & Pinto, M.  Media Policy, Economics and Citizenship. 
An analysis of a peculiar model for participatory public service television 

Discourses, Law and the partner’s contribution 

Despite the government’s (discourse and) determination to go ahead with what has 

always been presented as a pioneering experience, difficulties with this abstract model 

soon became evident. Having an absolute majority in Parliament, the government had 

the political strength to simply transform its objectives into law. However, significant 

nuances (though not necessarily in contradiction with previous discourse) were 

introduced in legal and regulatory instruments. The ensuing implementation of the model 

is yet another (and far more complex) issue. 

The television law 32/2003, approved by Parliament on 22 August 2003, has established 

two different types of public service television. The first one  has been designated 

‘general concession’ and will be administered by Rádio e Televisão de Portugal (formerly 

Radiotelevisão Portuguesa) for 16 years to be operated within the framework of a Public 

Service contract9. The second one, named ‘special concession’ of public service television 

(article 51º) and targeting specifically the previous RTP2 channel, was to have an 

‘autonomous concession’, though it should remain under RTP’s umbrella for eight years. 

After this period of time, this channel shall be handed out to an entity whose composition 

reflects the diversity of civil society, according to what will be enshrined in the special 

public service contract10 and in additional legislation. 

The special public service contract made it clear that in terms of programming this 

second channel should emphasise culture, science, research, innovation, charity work, 

amateur sports, religion, independent production, national cinema, environment, 

consumer rights and audiovisual experimentalism. It would be up to the channel’s 

direction, led since the very beginning by Manuel Falcão, and to civil society partners to 

establish consensus regarding programming content. The special public service 

concession also established an ‘Accompanying Council’ which integrates the contributing 

partners with a formalised protocol with the channel. According to this public service 

concession contract, civil society is expressed by the channel’s official partners who are 

expected to express their views regarding the channel’s development (see clause 6). 

Therefore, the Accompanying Council does not necessarily express the diversity of 

society itself but the views of the social agents which were invited and have 

corresponded to the indispensable conditions to become a channel ‘2:’ partner. 

                                                 
9 The General Public Service Concession Contract was signed  in 22 September 2003 (in 
http://www.ics.pt/Ficheiros/Legisl/CCG_SPRTP.pdf) 
10The Special Public Special Concession Contract was signed  in 17 November 2003 (in 
http://www.ics.pt/Ficheiros/Legisl/CCE_SPRTP.pdf) 

CECS  Página 10 de 18 
Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade  www.cecs.uminho.pt 



Sousa, H. & Pinto, M.  Media Policy, Economics and Citizenship. 
An analysis of a peculiar model for participatory public service television 

Following a period of intense contacts, the channel’s Director, Manuel Falcão, managed to 
aggregate around 50 partners right before the launching of the channel in January 2004. 
Currently, according to the channel’s own data11, 66 entities have already signed up 
protocols and are actively involved. This new channel has clearly increased the 
participation of social actors. The access of new social agents to the broadcasting scene 
has the potential to contribute to the proliferation of alternative issues, the 
representation of new interests and the presentation of different perspectives. Manuel 
Falcão, the Director of the new channel, stated that programmes produced by new 
partners accounted for 23 hours of programming per week (in Diário de Notícias: 
06.07.2004). The remaining programming schedule is broadly sustained by the previous 
RTP’s second channel. 

Governmental and non-governmental institutions are, in fact, involved (with their own 
means or contracting out) in audiovisual production for channel 2:. These entities 
include governmental ministries, universities, foundations, charities, and other 
environmental, consumer, professional, business, sports and media organizations. 
Amongst these partners, state agencies (including one public polytechnic) account for 
more than a quarter of all entities (26%). The three most important professional 
organizations (Medical Doctors, Lawyers and Engineers) and the four most relevant 
national foundations (Fundação Calouste Gulbenkian, Fundação de Serralves, Fundação 
Luso-Americana para o Desenvolvimento and Fundação Oriente) are also important 
partners. There are four private universities amid partners. Although a detailed 
categorization has not yet been made, it might be provisionally said that the vast 
majority (around 50%) of channel 2:’ partners are somehow involved in some form of 
social intervention (charities, social associations and observatories, etc.) and 17% are 
specifically dedicated to cultural activities. 

Independently from the selection mechanisms and despite all the criticism regarding the 
amateurism and the ‘political party broadcast feel’ of some programmes, the effective 
participation of these entities corresponds to an increase in the plurality of voices in the 
public space, and apparently amateurism in itself did not contribute to any decrease in 
audiences. The new channel started operating in January 2004 with a 3,9 per cent 
monthly share and its monthly share rose to 4,3 per cent in the following six months. In 
the first three months of 2005, its share rose yet again up to 4,7%12. Still, the lack of 
professionalism of some entities involved is recognised by the channel’s Director himself 
(quoted in Eduardo Cintra Torres, Público, 06.07.2004). 

Although Channel 2: partners considered the experience as a positive one, there is an 
almost unanimous chorus regarding the absence of production conditions (see, inter alia, 
dossier of Diário de Notícias, 06.07.2004). There are obviously well-off partners who 
contract out and put quality (broadcasting) programmes on air but there are also those 
who cannot afford independent productions and make their own audiovisual content with 
no adequate know-how or technical means. ‘Production resources are necessary in order 
to collaborate in a different way’, said the President of the League for Nature, José 
Manuel Alho (Diário de Notícias, 06.07.2004). The lack of financial support or production 
facilities for channel 2: partners has been the main concern but the channel’s Director, 
Manual Falcão, argued that it is up to partners to make ‘a bigger investment’ and that 
‘partners must organize themselves’ (Diário de Notícias, 06.07.2004). 

 

The citizens’s role in a troubled economic context 

 

                                                 
11 http:www.dois.tv/area_parceiros.shtm (access: 14 June 2005) 
12 http:www.marktest.com/wap/a/n/id~792.aspx 
 
 
 

CECS  Página 11 de 18 
Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade  www.cecs.uminho.pt 



Sousa, H. & Pinto, M.  Media Policy, Economics and Citizenship. 
An analysis of a peculiar model for participatory public service television 

If we look back at the recent history of RTP, it becomes quite clear that the development 
of this new ‘revolutionary’ civil society channel is intrinsically related to the PSB 
company’s dramatic economic situation. The licence fee was abolished by the Social 
Democrats and advertising time was reduced by the Socialists. The company could not 
pay off its debts and the government wanted to reduce its contribution. Willing to put 
the blame on the previous socialist governance (from 1996 to 2002), Morais Sarmento 
explained RTP’s deterioration over the past six years in the following terms: 

• RTP’s audience share  decreased from 44% in 1995 to 28% in 2002; 

• RTP  was technically bankrupt with an accumulated debt of € 1200 million; 

(in Novas Opções para o Audiovisual, 2002) 

Independently from political responsibilities for RTP’s current situation (see Sousa and 
Santos, 2003), the social democrat government was not prepared to maintain the 
company’s level of expenditure. In these circumstances, and considering that 
privatisation was no longer a viable political option, the government developed a global 
restructuring programme that, instead of financing two national generalist channels, 
would end up financing only one. This strategy is also notorious in the governmental 
slogan ‘better public service for less money’. Indeed, in 2002, according to RTP’s data, 
the operational costs of the second channel reached €52 million. The government 
expected a progressive decrease of the channels costs to €28 million in 2006 (figure 1) 
and an equally progressive financial commitment of both present and future partners. 

 

 
Figure 1 
Evolution of total second channel expenditure 
 

 
 
Figures: € Millions 
Source: RTP 
 

 

This experience results mainly from immediate economic difficulties and from 
governmental hesitations regarding the destiny of the second RTP generalist channel. 
This, however, does not necessarily mean that significant changes were not introduced 
in terms of programming. We have already mentioned the diversification of social actors 
involved in the public sphere, even if many institutions are integral  part of the state 
apparatus. Despite the much criticised amateurism of some social agents, the channel’s 
partners introduced a higher level of differentiation in the audiovisual output, even if the 
channel is still grossly maintained by RTP’s structure. 

Moreover, even if we put aside individual partners’ production, channel 2: is not a copy 
of the previous second RTP channel. Indeed, the overall programming schedule 

CECS  Página 12 de 18 
Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade  www.cecs.uminho.pt 



Sousa, H. & Pinto, M.  Media Policy, Economics and Citizenship. 
An analysis of a peculiar model for participatory public service television 

underwent significant changes. At least two areas deserved particular attention: 
programmes for children and information. A considerable investment was made in the 
qualification of programming for children through the setting up of a specific department 
with qualified staff. It is a clear strategic objective to provide a community service 
through children’s audiovisual entertainment and education, not only through the 
broadcasting of quality children’s programmes but also through its adequate location in 
the programming schedule. Additionally, Manuel Falcão emphasised the simultaneous 
subtitling and Portuguese voice-over in foreign programmes: ‘it has already been tried in 
France and it aims to facilitate the programme’s comprehension by children with hearing 
disabilities and to promote reading amongst children and young people’ (in Media XX, 
September/October 2003: 33). 

In the information arena, changes were also introduced. The channel 2: Director wanted 
news bulletins to be characterised by journalistic criteria and not by editorial choices 
based on audiences (in Media XXI, September/October 2003: 32). News services are 
attempting to develop clearer journalistic choices based on rigorous and more objective 
criteria.  Social and political themes which commercial channels do not cover  have also 
come to the fore and debates have been informed by qualified analysts. Still, as we 
perceive it, information should be a crucial dimension of any public service and, despite 
the aspects we have just mentioned, no additional financial resources were attributed to 
news services. Quite the opposite in fact: news  broadcasting time was reduced to half 
an hour per day and RTP1 has been the main content provider for the new channel. 
Therefore, increasing editorial rigour has been attempted with fewer resources and 
within a more limited schedule time. 

Overall, it can be argued that efforts have been made by the channel 2:’s Director to 
provide a cheaper but more diversified and qualified output. Despite difficulties, the role 
of partners cannot be underestimated and they generally perceived the experience as 
being positive. What is not so clear – at least so far – is the public’s appreciation (though 
audience rates have not gone down) for this new channel. Indeed, apart from the direct 
participation of social actors, no regulatory body was set up to listen to and interpret 
citizens’ suggestions and opinions. Channel 2:’ Accompanying Council only gives voice to 
partners themselves. 

The government’s citizenship rhetoric was not accompanied by any regulatory 
mechanism in order to contribute to the development and up-dating of the public service 
concept and its implementation. Citizens (with production means and know-how) are 
expected to express themselves and to provide free of charge programmes for channel 
2:. 

Furthermore, the RTP’s Advisory Council (Conselho de Opinião), created to represent the 
‘social complexity of contemporaneous society’, saw its powers reduced by the Social 
Democrat government. In May 2002, when the Council of Ministers decided to set up a 
new public service television company with a single generalist channel and appointed a 
five-member top management team to implement the decision, RTP’s Conselho de 
Opinião did not approve of the management team because no agreement was reached 
regarding the reduction of RTP’s services. As the Advisory Council had the power to veto 
the team, the governmental coalition (with a Parliamentary majority) altered the 
Television Law in order to reduce the council’s power. 
 
From Rhetoric to Practice: Concluding Remarks 

 

Public services, in general, and PSB, in particular, have undergone major changes over 
the last two decades. Technological changes and ideology (competition, privatization and 
market deregulation) have played a fundamental role in the redefinition of public service 
television all over Europe. The Portuguese PSB is no exception to this general framework. 
What is quite new is the government’s discourse and political decisions regarding RTP. In 
most countries, broadcasting evolved from a monopoly to a competition model.This also 

CECS  Página 13 de 18 
Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade  www.cecs.uminho.pt 



Sousa, H. & Pinto, M.  Media Policy, Economics and Citizenship. 
An analysis of a peculiar model for participatory public service television 

happened in Portugal in the early 1990’sbut now a ‘third way’ is being attempted, 
somewhere in the middle of the traditional state/market dichotomy. The government 
decided to offer one public service channel to ‘civil society’. 

It was presented as a revolutionary idea in the following terms: society itself would 
directly communicate to society through this new channel. This model would avoid 
intermediary actors and society would find the means, the conditions, and the content to 
express itself in an unprecedented form. The delivery of one national public channel to 
civil society means that public service television shall be provided in two different 
formats: from the inside and from the outside of the sate. The concept is therefore bi-
cephalous, that is, the government defended a two-headed public service: one national 
channel within the realm of the public operator and another one on the outside. 

 Given that this is a recent and on-going experience, we have no intention (or indeed 
mechanisms) to properly evaluate it. However, in these concluding notes, there are 
aspects which might be underlined and discussed. 

The first point we would like to make relates to participation itself. It is clear that 
Channel ‘2:’ has taken steps towards some plurality, in the sense that new actors, new 
voices, and new perspectives are on air. What deserves particular attention are partners’ 
selection mechanisms, the channel’s power structure, the processes related to the 
construction of the programming schedule, the financial sources for audiovisual 
production and distribution, the channel’s news editorial control and additional internal 
and external regulatory mechanisms. Neither the law nor the special public service 
contract adequately deals with such fundamental aspects. 

Although the recruitment of channel 2: partners is not a closed process, it might be 
argued that traditional social and political power structures tend to be replicated in the 
new model. Considering the resources involved in audiovisual production and the 
selection mechanisms which are in place, it is likely that social asymmetries are being 
replicated in the new channel. It is also worth mentioning that state agencies have a very 
significant impact in the channels programming. On the one hand, the government 
argued that the state should minimise its role in the media in general and in the public 
service in particular. On the other hand, more than a quarter of all partners are state 
agencies. Furthermore, the most active channel 2: partners are resourceful foundations 
and professional highly influential associations. There is a notorious under-representation 
of labour organizations, unions, parents associations, environmental and consumer 
structures. 

In addition to this participatory fragility, the channel 2: model might be considered a 
‘conceptual island’ within the coalition government’s discourse and practices. Apart from 
this solution, the government has not developed any consistent policy towards the 
promotion of citizenship and public participation. Quite on the contrary, it might be 
argued that the governance style has been more compatible with a centralised decision-
making process and the overall government’s intervention in the media has not promoted 
independence and diversity. 

Moreover, this model is in complete contrast with the public service tradition and with 
RTP’s practice. Up to now citizens’ participation in RTP has been extremely limited. There 
are no mechanisms to listen to spectators views and suggestions (apart from 
correspondence and phone calls) and RTP’s Opinion Council (which is supposed to 
represent the viewers) had its powers reduced by the very same government which has 
offered a national channel to ‘civil society’. In spite of this minimalist public’s 
participation tradition in the Portuguese public service television, the government has 
decided for the most radical form of public participation in public service. 

The question which might be raised is ‘why this model?’ Taking into consideration the 
overall context, why would the government decide for such a striking change? Though 
much is yet to be known, we would argue that the very first argument was directly 
related to RTP’s finances. RTP was technically bankrupt and the government decided to 
transfer the production costs of RTP2 to the new channel’s partners. The other possible 

CECS  Página 14 de 18 
Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade  www.cecs.uminho.pt 



Sousa, H. & Pinto, M.  Media Policy, Economics and Citizenship. 
An analysis of a peculiar model for participatory public service television 

explanation is related to the government’s reformist approach. The coalition government 
has presented itself as a reformist one and having put forward such a stern view of the 
second channel, it was left with no political conditions to withdraw. The privatisation of 
the channel became impossible as social and political opposition was intense. The third 
way (not in the State or in the market but owned and managed by civil society) was the 
safest possible option. As the difficulties of the model’s implementation became 
increasingly clear, the government maintained its discourse and the TV Law (2003) itself 
incorporates the very same concept. However, the law states that the full implementation 
of the model would only happen in eight years. In eight years time (or even before), 
other politicians will re-evaluate the process and possibly take alternative decisions on it. 
 
Bibliography 
 

Achille, Yves & Miège, Bernard (1994) ‘Estrategias de adaptación de las televisiones 
públicas europeas. Limites e incertidumbres de futuro’, Telos, nº 40, Dezembro 1994.  

http://www.campusred.net/telos/anteriores/num_040/opi_perspectivas2htm 

Assembleia da República (1986). Programa do X governo Constitucional, Apresentação e 
Debate. Lisboa: Assembleia da República. 

Assembleia da República (1987). Programa do XI governo Constitucional, Apresentação e 
Debate. Lisboa: Assembleia da República. 

Assembleia da República (1992). Programa do XII governo Constitucional, Apresentação 
e Debate. Lisboa: Assembleia da República. 

Assembleia da República (1995). Programa do XIII governo Constitucional, Apresentação 
e Debate. Lisboa: Assembleia da República. 

Assembleia da República (1999). Programa do XIV governo Constitucional, Apresentação 
e Debate. Lisboa: Assembleia da República. 

Assembleia da República (2002). Programa do XV governo Constitucional, Apresentação 
e Debate. Lisboa: Assembleia da República. 

Assembleia da República (2004). Programa do XVI governo Constitucional, Apresentação 
e Debate. Lisboa: Assembleia da República. 

Barata-Feyo, José Manuel (2002) RTP: O Fim Anunciado, Lisboa: Oficina do Livro. 

Barreto, António (org.) (1996) A situação Social em Portugal, 1960-1995, Lisboa: 
Instituto de Ciências Sociais. 

Blumer, Jay G. (1993) Television e Interes Publico. Barcelona: Bosh Comunicacion (ed. 
Original Sage, 1992) 

Bruneau, Thomas C. e Alex MacLeod. (1986) Politics in Contemporary Portugal – Parties 
and the consolidation of democracy, Boulder: Lynne Rienner. 

Carvalho, Alberto Arons (2002) Valerá a Pena Desmenti-los?, Coimbra: Minerva. 

Collins, Richard (2002) ‘The Contemporary broadcasting market and the role of the Public 
Service broadcaster. A view from the UK. Paper delivered at the ‘Public Service 
Broadcasting - expectations and reality’ conference, Helsinki, Finland, 20 March. 

Collins, Richard. et al. (1987) The Economics of Television, London: Sage. 

Fidalgo, Joaquim (2005) ‘De que é que se fala quando se fala de Serviço Público de 
Televisão’ in Pinto, Manuel (ed.) (2005) Televisão e Cidadania, Contributos para o debate 
sobre o serviço público, Porto: Campo das Letras (version revised and adapted from 
Pinto, Manuel et al., 2003) 

CECS  Página 15 de 18 
Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade  www.cecs.uminho.pt 



Sousa, H. & Pinto, M.  Media Policy, Economics and Citizenship. 
An analysis of a peculiar model for participatory public service television 

Garnham, Nicholas (1990) Capitalism and Communication - Global Culture and the 
Economic of Information, London: Sage. 

Habermas, Jurgen (1991) The Structural Transformation of the Public Sphere, An Inquiry 
into a Category of Bourgeois Society, Massachussets: MIT Press (original version: 1962). 

Harrison, J. and L.M. Wood (2001) ‘Defining European Public Service Broadcasting’ in 
European Journal of Communications, Vol. 16 (4), pp. 477-504. 

McQuail, Denis (1992) Media Performance, Mass Communication and the Public Interest, 
Londres: Sage. 

Melody, W.H. (1990) 'Communications Policy in the Global Information Economy' in M.F. 
Ferguson (ed.) Public Communication: The New Imperatives, London: Sage. 

Mesquita, Mário (1994). ‘Os meios de Comunicação Social’. Reis, António. (Ed.). Portugal 
– 20 anos de Democracia, Lisboa: Círculo de Leitores. 

Mitchell, Jeremy and Jay Blumler (1994) (eds.) Television and the Viewers Interest: 
Explorations of the Responsiveness of European Broadcasters. London: John Libbey. 

Mitchell, Jeremy and Jay Blumler (1994a) 'Is Television Accountable to Viewers?' in Policy 
Studies, Winter 1994 Vol.14, nº4, 4-21. 

Optenhögel, Uwe. (1986). ‘Portugal’. Kleinsteuber, Hans J. et al. (Eds.). Electronic Media 
and Politics in Western Europe, Frankfurt: Campus Verlag. 

Pinto, Manuel et al. (2000) Pinto, Manuel et al. A Comunicação e os Media em Portugal 
(1995-1999), Braga: Universidade do Minho. 

Pinto, Manuel et al. (2003) Televisão e Cidadania, Contributos para o debate sobre o 
serviço público, Braga: Universidade do Minho. 

Pinto, Manuel (ed.) (2005) Televisão e Cidadania, Contributos para o debate sobre o 
serviço público, Porto: Campo das Letras (version revised and adapted from Pinto, 
Manuel et al., 2003) 

Pinto, Manuel and Helena Sousa (2004) ‘Portugal’ in Mary Kelly, Gianpietro Mazzoleni and 
Denis McQuail, The Media in Europe, London: Sage. 

Raboy, Marc (ed.) (1996) Public Broadcasting for the 21st Century, London, John Libbey 
Media. 

Raboy, Marc (1994) ‘The Role of the Public in Broadcasting policy-making and Regulation’ 
in European Journal of Communication, Vol. 9 (1), pp 5-23. 

Rumphorst, Werner (1999) Model Public Service Broadcasting Law and Aspects of 
Regulating Commercial Broadcasting, Geneva: ITU/BDT and UNESCO, September 1999. 

http://portal.unesco.org/ci/en/file_download.php/5aaba93cbe249941a13c36a3000863a9
Model+public+service+broadcasting+law.pdf  

Smith, A. (1989) 'The Public Interest' in Intermedia, nº17. 

Sondergaard, Henrik (1999) ‘Some Reflections on Public Service Broadcasting’ in 
Nordicom Review – Nordic Research on Media & Communication, vol. 20, nº1 (on-line 
edition) 

http://nordicom.gu.se/review.html  

Sousa, Helena (1996) Communications Policy in Portugal and its Links with the European 
Union, London, School of Social Sciences, City University (Ph.D. Thesis). 

CECS  Página 16 de 18 
Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade  www.cecs.uminho.pt 

http://portal.unesco.org/ci/en/file_download.php/5aaba93cbe249941a13c36a3000863a9Model+public+service+broadcasting+law.pdf
http://portal.unesco.org/ci/en/file_download.php/5aaba93cbe249941a13c36a3000863a9Model+public+service+broadcasting+law.pdf
http://nordicom.gu.se/review.html


Sousa, H. & Pinto, M.  Media Policy, Economics and Citizenship. 
An analysis of a peculiar model for participatory public service television 

Sousa, Helena (1999). ‘Serviço Público, Televisão Comercial e a Implementação da Lei: 

Alguns Elementos para o Debate’. Comunicão e Sociedade 1, Cadernos do Noroeste, 

Série Comunicação, Vol.12 (1-2). 

Sousa, Helena (2000). ‘Políticas da Comunicação: Continuidades e Reformas’. Pinto, 

Manuel et al. A Comunicação e os Media em Portugal (1995-1999), Braga: Universidade 

do Minho. 

 

Sousa, Helena e Luís António Santos (2005) ‘RTP e o Serviço Público: um percurso de 
inultrapassável dependência e contradição’ in Pinto, Manuel (ed.) (2005) Televisão e 
Cidadania, Contributos para o debate sobre o serviço público, Porto: Campo das Letras 
(version revised and adapted from Pinto, Manuel et al., 2003) 

Torres, Eduardo Cintra (2004) ‘Quando a reflexão teórica se aplica, Uma alteração no 

serviço público em Portugal’ in Mediamorphoses, 20004, 08, 17. 

 

Complementary Sources 

• Assembleia da República, Lei nº 58/90 de 7 de Setembro Regime da Actividade de 
Televisão. 

• Assembleia da República, Lei nº32/2003 de 22 de Agosto, Lei da Televisão (in 
http://www.ics.pt/area.php?area=36) 

• Assinatura dos Protocolos de Parceria entre a RTP e entidades da Sociedade Civil 
para o novo canal ‘2:’ in 
http://www.portugal.gov.pt/Portal/PT/Primeiro_Ministro/Intervencoes/2004331_P
M_Int_RTP.htm  

• Comissão de Reflexão sobre o Futuro da Televisão. Relatório Final, Outubro de 
1996. 

• Comunicado da Alta Autoridade para a Comunicação Social de 4 de Outubro de 
2001 (Satement of the High Authority for the Media of 4 October 2001) in 
www.aacs.pt (Novidades) 

• Constituição da República Portuguesa. 

• Contrato de Concessão do Serviço Público de Televisão Celebrado entre o Estado 
Português e a Rádiotelevisão Portuguesa, SA. em 17 de Março de 1993. 

• Contrato de Concessão do Serviço Público de Televisão Celebrado entre o Estado 
Português e a Rádiotelevisão Portuguesa, SA. em 31 de Dezembro de 1996. 

• Contrato de Concessão Geral do Serviço Público de Televisão Celebrado entre o 
Estado Português e a Rádio e Televisão de Portugal, 22 September 2003. 

         (in http://www.ics.pt/Ficheiros/Legisl/CCG_SPRTP.pdf) 

• Contrato de Concessão Especial do Serviço Público de Televisão Celebrado entre o 
Estado Português e a Rádio e Televisão de Portugal, 17 Novembre 2003. 

      (in http://www.ics.pt/Ficheiros/Legisl/CCE_SPRTP.pdf)  

CECS  Página 17 de 18 
Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade  www.cecs.uminho.pt 

http://www.ics.pt/area.php?area=36
http://www.portugal.gov.pt/Portal/PT/Primeiro_Ministro/Intervencoes/2004331_PM_Int_RTP.htm
http://www.portugal.gov.pt/Portal/PT/Primeiro_Ministro/Intervencoes/2004331_PM_Int_RTP.htm
http://www.aacs.pt/
http://www.ics.pt/Ficheiros/Legisl/CCG_SPRTP.pdf
http://www.ics.pt/Ficheiros/Legisl/CCE_SPRTP.pdf


Sousa, H. & Pinto, M.  Media Policy, Economics and Citizenship. 
An analysis of a peculiar model for participatory public service television 

• Decree nº 3/IX, Segunda Alteração à Lei nº 31-A/98, de 14 de Julho (Aprova a Lei 
da Televisão), alterada pela Lei nº 8/2002, de 11 de Fevereiro in 
www.assembleiadarepublica.pt 

• Deliberação do Conselho de Ministros (9 de Maio de 2002) (Deliberation of the 
Minister’s Council of 9 May 2002) in www.portugal.gov.pt 

 
• Deliberação do Conselho de Ministros (9 de Maio de 2002) (Deliberation of the 

Minister’s Council of 9 May 2002) in www.portugal.gov.pt 
 

• Diário de Notícias newspaper. 
 

• Discurso do Ministro da Presidência na apresentação do novo operador e Serviço 
Público de rádio e televisão (Speech of the Presidency minister on the 
presentation of the new operator, and radio and television public service) in 
www.portugal.gov.pt/mp/pt/GabImprensa/docs 

• Governo da República Portuguesa, Programa do XIII Governo Constitucional 
http://www.portugal.gov.pt/Portal 
DoGoverno/ConselhodeMinistros/DeliberacaoCM20020509 

• Lei da Alta Autoridade para a Comunicação Social (High Authority for the Media 
Law), Law nº 43/98 of 6 August in www.secs.pt 

• Letter from the President of the Republic, Jorge Sampaio, to the President of the 
Parliament , João Mota Amaral (Lisbon, 17 June 2002), made available by the 
Portuguese Parliament. 

• Media XXI, Setembro/Outubro, 2003, Ano VIII nº72. 

• Novas opções para o audiovisual, Dezembro de 2002 (New options for the 
Audiovisual sector, December 2002) in 
www.portugal.gov.pt/mp/pt/GabImprensa/docs 

• Presidência do Conselho de Ministros. (11.11.2002). ‘XV governo Constitucional – 
Os primeiros seis meses – Estamos a Cumprir – Portugal vai Vencer’. 
http://www.portugal.gov.pt/pt/Documentos/20021111SeisMeses1.htm 

• Presidência do Conselho de Ministros. (19.12.2002). ‘Novas Opções para o 
Audiovisual’. 
http://www.portugal.gov.pt/mp/pt/GabImprensa/Docs/GC15/20021217OpcoesAu
diovisual.htm  

• Público Newspaper (http://www.publico.pt – subscription only) 

• Relatório do Grupo de Trabalho sobre o Serviço Público de Televisão, September, 
2002. 
http://www.portugal.gov.pt/mp/pt/GabImprensa/Docs/GC15/20021024Relatorio.
htm  

 

 

CECS  Página 18 de 18 
Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade  www.cecs.uminho.pt 

http://www.assembleiadarepublica.pt/
http://www.portugal.gov.pt/
http://www.portugal.gov.pt/
http://www.portugal.gov.pt/mp/pt/GabImprensa/docs
http://www.portugal.gov.pt/Portal%20DoGoverno/ConselhodeMinistros/DeliberacaoCM20020509
http://www.portugal.gov.pt/Portal%20DoGoverno/ConselhodeMinistros/DeliberacaoCM20020509
http://www.secs.pt/
http://www.portugal.gov.pt/mp/pt/GabImprensa/docs
http://www.portugal.gov.pt/pt/Documentos/20021111SeisMeses1.htm
http://www.portugal.gov.pt/mp/pt/GabImprensa/Docs/GC15/20021217OpcoesAudiovisual.htm
http://www.portugal.gov.pt/mp/pt/GabImprensa/Docs/GC15/20021217OpcoesAudiovisual.htm
http://www.publico.pt/
http://www.portugal.gov.pt/mp/pt/GabImprensa/Docs/GC15/20021024Relatorio.htm
http://www.portugal.gov.pt/mp/pt/GabImprensa/Docs/GC15/20021024Relatorio.htm

