Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/1822/49170
Title: | Literacia pré-escolar e desempenho na leitura na instrução primária |
Other titles: | Preschool literacy and reading performance in primary school |
Author(s): | Pinto, Patrícia Lopes, João A. |
Keywords: | Literacia emergente Leitura Consciência fonológica Velocidade de leitura Emergent literacy Reading performance Phonological awareness Reading speed |
Issue date: | 2016 |
Publisher: | Universidade de Brasília (UnB) |
Journal: | Psicologia: Teoria e Pesquisa |
Citation: | Pinto, Patrícia, & Lopes, João A.. (2016). Literacia Pré-Escolar e Desempenho na Leitura na Instrução Primária. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 32(4), e324210. Epub 22 de junho de 2017.https://dx.doi.org/10.1590/0102.3772e324210 |
Abstract(s): | A literacia pré-escolar tem recebido uma crescente atenção. Neste estudo, participaram 70 crianças que iniciaram
o 1.º ano de escolaridade no ano letivo 2009/10 e que, na educação pré-escolar, frequentaram três instituições com abordagens
diferenciadas de leitura e de escrita. O estudo inclui quatro medidas repetidas no tempo nas áreas da fonologia, reconhecimento
de letras, palavras e velocidade de leitura. Os resultados sugerem que a abordagem específica à leitura na educação pré-escolar
condiciona o desempenho da leitura na instrução primária. Contudo, essa influência parece ser atenuada com o tempo. Por outro
lado, verificou-se que sujeitos que receberam instrução direta de leitura em idade pré-escolar (mas não treino fonológico) obtêm
resultados significativamente superiores em tarefas fonológicas aos de sujeitos que receberam treino fonológico prolongado
(mas não de leitura). The debate regarding kindergarten literacy has received increasing attention and social visibility. In this study, participants are 70 children who attended first grade in 2009/2010. Participants attended three kindergartens with unique approaches to reading. A four wave repeated measure design was conducted to investigate the growth of the children in phonological awareness, letter recognition, word recognition, and reading speed. Results suggest that the approach towards reading and writing in kindergarten affects children's performance in grades 1 and 2 of elementary school. This influence, however, seems to fade over time. Moreover, results show that children who received formal reading instruction in kindergarten, perform significantly better in phonological tasks than children who received direct and extended phonological instruction. |
Type: | Article |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/49170 |
DOI: | 10.1590/0102.3772e324210 |
ISSN: | 0102-3772 |
Peer-Reviewed: | yes |
Access: | Open access |
Appears in Collections: | CIPsi - Artigos (Papers) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Literacia pré-escolar e desempenho na leitura na instrução primária.pdf | 308,02 kB | Adobe PDF | View/Open |