Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/1822/53938

TitleHedonic happiness and Eudaimónica: A study of Portuguese adolescents
Other titlesFelicidade Hedónica e Eudaimónica: Um estudo com adolescentes portugueses
Author(s)Freire, Teresa
Zenhas, Filipa
Tavares, Dionísia
Iglésias, Catarina
KeywordsAdolescence
Eudaimonia
Happiness
Hedonia
Meaning
Felicidade
Significado
Adolescência
Hedonia
Eudaimonia
Issue date2013
PublisherInstituto Superior de Psicologia Aplicada
JournalAnálise Psicológica
Abstract(s)The present study intended to explore the conceptualizations of happiness of Portuguese adolescents, the most significant aspects of their lives, which factors can give meaning to their lives; and to understand the levels of Happiness and Meaning in several life domains and its impact on happiness and meaning in life in general. We used the Eudaimonic and Hedonic Happiness Instrument (EHHI: Delle Fave, Brdar, Freire, Vella- Brodrick, & Wissing, 2011), which tries to access, qualitatively and quantitatively, the hedonic and eudaimonic components of Happiness. The sample comprised 216 adolescents, with mean age of 16.6 (DP=1.2), being 68,5% female and 31,5% male. The qualitative results showed that the definition of happiness amongst adolescents, the meaning as well as the underlying motifs to the attribution of meaning, includes both psychological dimensions and aspects related with life domains, integrating hedonic and eudaimonic components. The quantitative results allowed understanding that happiness and meaning contribute in a different but complementary way to well-being. These results are discussed using current hedonic and eudaimonic perspectives on the study of wellbeing, contributing for a holistic understanding of the various components that contribute and are involved in the Happiness of adolescents.
O presente estudo pretendeu explorar as conceções de felicidade de adolescentes portugueses, os aspetos mais significativos das suas vidas e os fatores que os justificam; perceber os níveis de significado em vários domínios de vida e o impacto destes na felicidade e significado em geral. Foi utilizado o Eudaimonic and Hedonic Happiness Investigation (EHHI; Delle Fave, Brdar, Freire, Vella-Brodrick, & Wissing, 2011) que permite aceder, qualitativa e quantitativamente, aos compo nentes hedónicos e eudaimónicos da Felicidade. Participaram no estudo 216 adolescentes, com média de idade de 16.6 anos (DP=1.2), sendo 68,5% do sexo feminino e 31,5% do sexo masculino. Os resultados qualitativos mostraram que as definições de felicidade, de significado, bem como os motivos subjacentes à atribuição de significado englobam quer dimensões psicológicas quer aspetos relacionados com domínios de vida, integrando componentes hedónicos e eudaimónicos. Já os resultados quantitativos permitiram perceber que a felicidade e o significado contribuem de forma diferenciada mas complementar para o bem-estar. Estes resultados são discutidos à luz das perspetivas hedónica e eudaimónica, vigentes no estudo do bem-estar, contribuindo para uma compreensão holística dos vários componentes que contribuem e que estão envolvidos na Felicidade de adolescentes.
TypeArticle
URIhttps://hdl.handle.net/1822/53938
DOI10.14417/ap.595
ISSN0870-8231
Publisher versionhttp://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/article/view/595
Peer-Reviewedyes
AccessOpen access
Appears in Collections:CIPsi - Artigos (Papers)

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