Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/1822/54238
Title: | Adaptation and validation of the reading strategy use scale for the Portuguese population |
Other titles: | Adaptação e validação da Escala Reading Strategy Use para a população portuguesa |
Author(s): | Ribeiro, Iolanda Dias, Olga Oliveira, Íris Martins Miranda, Paula Ferreira, Gabriela Saraiva, Magda Paulo, Rui Cadime, Irene Maria Dias |
Keywords: | Assessment Cognitive and metacognitive strategies Reading strategies Reliability Validity estratégias de leitura estratégias cognitivas e metacognitivas avaliação validade fidelidade |
Issue date: | 2015 |
Publisher: | Asociación Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica (AIDEP) |
Journal: | Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación e Avaliação Psicológica |
Abstract(s): | The main goal of this research was to adapt and validate a scale of reading strategies assessment for the Portuguese population. The Reading Strategy Use (RSU) is a measure of cognitive and metacognitive strategies, consisting of 22 items. The sample was composed of 428 students. The factor structure of the scale was investigated by means of confirmatory factor analysis. The fit of two factor and one factor models was tested. The results supported a one factor structure. Cronbach's alpha value was.85. The reading strategies exhibited statistically significant correlations with academic achievement in the Portuguese Language. Statistically significant differences between the female and the male participants in the RSU results were observed, with girls achieving higher scores. These results provide evidence of validity and reliability for the Portuguese version of the RSU. The implications of the results, limitations and issues to be approached in future investigations are discussed. O objetivo deste estudo foi adaptar e validar uma escala de avaliação de estratégias de leitura para a população Portuguesa. A Reading Strategy Use (RSU) é uma medida de avaliação de estratégias cognitivas e metacognitivas, com 22 itens. A amostra foi constituída por 428 alunos do quinto e sexto ano de escolaridade. Estudou-se a estrutura da escala com recurso à análise fatorial confirmatória, testando-se o ajustamento de modelos de dois e de um fator. Obtiveram-se melhores indicadores de ajustamento para o modelo unifatorial. O valor do alfa de Cronbach foi de .85. Os resultados na RSU apresentaram correlações significativas com o desempenho escolar em Língua Portuguesa. Verificaram-se diferenças estatisticamente significativas entre os participantes do sexo feminino e masculino, com as raparigas a obterem resultados superiores. Estes resultados fornecem evidência de validade e fidelidade para a escala. São discutidas implicações dos resultados, limitações e questões a abordar em investigações futuras. |
Type: | Article |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/54238 |
ISSN: | 1135-3848 |
Peer-Reviewed: | yes |
Access: | Open access |
Appears in Collections: | CIPsi - Artigos (Papers) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Adaptacao.pdf | 356,89 kB | Adobe PDF | View/Open |