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https://hdl.handle.net/1822/56042
Título: | Life career profiles: values’ functions, career exploration and satisfaction in international students |
Outro(s) título(s): | Perfis de vida e carreira: funções dos valores, exploração de carreira e satisfação em estudantes internacionais |
Autor(es): | Quintão, Adriana da Silva |
Orientador(es): | Taveira, Maria do Céu |
Palavras-chave: | Human values Career exploration Academic satisfaction Social satisfaction Adjustment Valores humanos Exploração da carreira Satisfação académica Satisfação social Ajustamento |
Data: | 2018 |
Resumo(s): | Values affect every area of people’s lives, including the vocational one. The career development process takes place throughout life, having particular importance in transitions, such as studying at a foreign university. This study aims to analyse the simultaneous relationships between life values, career exploration and social and academic satisfaction in international students studying in Portugal. Participants included 96 international students (54 women and 42 men), with a mean of ages of 26.5 years (SD = 7.1), who answered an online questionnaire composed by demographic questionnaire, Basic Values Questionnaire, Career Exploration Survey, Social Satisfaction Questionnaire and Academic Satisfaction Questionnaire. The results of a cluster analysis allowed the identification of two distinct life career profiles. The exploratory profile features higher scores on suprapersonal, existence and interactive valorative subfunctions; high exploratory behaviours; higher levels of social and academic satisfaction; and higher involvement in non-academic activities. The conformist profile features high scores on suprapersonal, existence and interactive valorative subfunctions; reduced exploratory behaviours; and lower satisfaction. Career exploration variables were the best in discriminating the profiles. It was concluded that there are specificities in the adjustment of international college students studying in a foreign country. Os valores afetam todas as áreas da vida das pessoas, inclusive a vocacional. O processo de desenvolvimento de carreira acontece ao longo da vida, tendo particular importância em transições, como estudar numa universidade estrangeira. Este estudo visa analisar as relações simultâneas entre valores de vida, exploração de carreira e satisfação académica e social em estudantes internacionais a estudar em Portugal. Participaram 96 estudantes internacionais (54 mulheres e 42 homens), com uma média de idades de 26.5 anos (SD = 7.1), que responderam a um questionário online composto por questionário demográfico, Questionário de Valores Básicos, Career Exploration Survey, Questionário de Satisfação Social e Questionário de Satisfação Académica. Os resultados de uma análise de clusters permitiram identificar dois perfis de vida e carreira distintos. O perfil exploratório caracteriza maiores pontuações nas subfunções valorativas suprapessoal, existência e interativa, comportamentos exploratórios elevados, maiores níveis de satisfação social e académica e maior envolvimento em atividades não académicas. O perfil conformista caracteriza pontuações elevadas nas subfunções valorativas suprapessoal, existência e interativa, comportamentos exploratórios reduzidos e menor satisfação. As variáveis de exploração de carreira foram as que melhor permitiram discriminar os perfis. Conclui-se que existem especificidades no ajustamento de estudantes universitários internacionais a estudar num país estrangeiro. |
Tipo: | Dissertação de mestrado |
Descrição: | Dissertação de mestrado integrado em Psicologia |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/56042 |
Acesso: | Acesso aberto |
Aparece nas coleções: | BUM - Dissertações de Mestrado CIPsi - Dissertações de Mestrado |
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