Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/1822/63957
Title: | A cidade e as crianças na literatura para a infância: um estudo exploratório a partir de três obras |
Other titles: | The city and children in children's literature: an exploratory study on three works |
Author(s): | Balça, Angela Azevedo, Fernando |
Keywords: | Literatura infantil Ilustração Cidade Partilha Comunicação Children’s literature Illustration City Sharing Communication |
Issue date: | 2017 |
Publisher: | Universidad de Almería (UAL) |
Journal: | Álabe: Revista de Investigación sobre Lectura y Escritura |
Citation: | Balça, Ângela y Azevedo, Fernando (2017). A cidade e as crianças na literatura infantil. Um estudo exploratório a partir de três obras. Álabe 15. [www.revistaalabe.com] DOI: 10.15645/Alabe2017.15.1 |
Abstract(s): | O artigo aborda o espaço físico e mental da cidade e a sua relação com as crianças em três obras de literatura para a infância. Partindo do entendimento de cidade apresentado por Ferreira (2015), Teixeira (2015) e Domingues (2015), o objetivo maior deste breve estudo é compreender que modelo de cidade é apresentado
às crianças em obras de literatura para a infância escritas e ilustradas em diferentes décadas do século XXI, por artistas de diversas nacionalidades e editadas em diversos países. Para alcançar este objetivo faz-se uma leitura comparada, crítica e reflexiva destas obras. Como conclusão, podemos afirmar que o modelo/espaço
cidade nestas obras de literatura infantil é apresentado como um território simultaneamente eufórico e disfórico, com matizes diversificados. Porém, à criança é sempre deixada uma palavra luminosa. Em todas as obras fica o apelo à comunicação, à partilha, à amizade. This study discusses how portuguese children's literature authors have succeeded in eluding censorship during the dictatorship period (1926-1974), by publishing written texts which shared hidden messages with their readers, messages that could not have been conveyed and discussed otherwise. The objectives of this study are to divulge children's literature texts, published during the dictatorship and read nowadays by children; to understand which themes and values are shared in these works with younger readers; to understand which mechanisms were used by the authors to evade censorship and to share their message with children. As a methodology, we have privileged the hermeneutical analysis, thereby developing a critical and reflexive reading of the texts. From this analysis we have concluded that these works approach themes like racism and the promoting of the equality among Mankind, like the defense of freedom and the resistance to oppression, and the exhortation to peace. The authors have cultivated a symbolic language, a metaphor, the ambiguity, humor, and irony as mechanisms to reach younger readers and to share their message. |
Type: | Article |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/63957 |
DOI: | 10.15645/Alabe2017.15.1 |
ISSN: | 2171-9624 |
Publisher version: | http://revistaalabe.com/index/alabe/article/view/337 |
Peer-Reviewed: | yes |
Access: | Open access |
Appears in Collections: | CIEC - Artigos (Papers) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
A_Cidade_e_as_Criancas_Na_Literatura_Infantil_Um_Estudo.pdf | 188,17 kB | Adobe PDF | View/Open |