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https://hdl.handle.net/1822/65980
Title: | Flexibility valuation in an air transport fleet investment |
Author(s): | Rodrigues, Abílio |
Advisor(s): | Rodrigues, Artur |
Keywords: | Decision-making Flexibility Investments Real options Uncertainty Flexibilidade Incerteza Investimentos Opções-reais Tomada de decisão |
Issue date: | 2020 |
Abstract(s): | The main goal of this work is to create various models to evaluate investment flexibility
in air transportation fleet. Every model is based on the Real Options concept to
evaluate not only cash flows, but also future opportunities, such as the option to defer
the investment and renew the fleet. The purpose is to clarify the decision-making
process taken by air transportation managers for investments in fleet.
The orders for airliners have been growing over the past few years and the aerospace
industry shows solid signs of growth as mean of transportation for long distances, as
so, one can only assume an overflowing air traffic and an increase in the number of
orders.
It is known that the Net Present Value (NPV) is inadequate to evaluate real investments
in a scenery of uncertainty. For that reason, this work uses real options as a mean of
dynamic evaluation, taking into account some degree of flexibility that can be explored
by managers, during the lifetime of the investment. Uncertainty penalizes projects, but
its negative effects can be attenuated or at best mitigated, by taking the right decisions,
at an optimal point in time. This is a theoretical approach that shows the value added
by looking at investments in a none static manner. Hence, one modeled the valuation
of the project, adapting it to the main drivers of the market. Both the Option to Invest
and the Option to Renew add value to the project. Therefore, the combined option
value is also higher than its static analysis valuation. O principal objetivo deste trabalho é a criação de vários modelos para avaliar a flexibilidade de investimentos em frota de linha aérea. Estes modelos estão baseados na filosofia da utilização de opções reais para avaliar o investimento à base de fluxos de caixa, mas também futuras oportunidades, tais como a opção de adiar o investimento e renovar a frota. Pretende-se com isto clarificar a tomada de decisão para investimentos em frota por parte dos transportadores aéreos. As encomendas de frota de linha têm vindo a aumentar ao longo dos anos e a indústria aeronáutica mostra sinais sólidos de crescimento enquanto meio de transporte eficiente de longa distância. Desta forma, é de esperar um aumento do tráfego aéreo e com ele um aumento do número de encomendas. É sabido que o Valor Atualizado Líquido (VAL) é inadequado para valorização de investimentos reais num cenário de incerteza. E, por essa razão, este trabalho utiliza opções reais como forma de avaliação dinâmica, tendo em conta algum tipo de flexibilidade por parte do gestor, ao longo da vida do investimento. A incerteza penaliza os projetos, mas o seu efeito negativo pode ser atenuado ou até mitigado, tomando as decisões certas na altura mais indicada. A abordagem é bastante teórica, mas deixa bem clara a mais valia de olhar para o projeto de uma maneira não estática, isto é, mostra o quão valioso é modular o investimento consoante os principais factores influenciadores do negócio. Quer a opção de investir e a opção de renovar adicionam valor ao projeto, assim sendo, também a opção combinada apresenta um maior valor do que a sua avaliação através de uma análise estática. |
Type: | Master thesis |
Description: | Dissertação de mestrado em Finance |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/65980 |
Access: | Open access |
Appears in Collections: | BUM - Dissertações de Mestrado |
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