Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/1822/68321

TitleA promoção da autonomia pós enfarte agudo do miocárdio: projeto de intervenção com profissionais de saúde baseado na utilização de um Serious Game
Other titlesPromoting patient autonomy after acute myocardial infarction: intervention project with health professionals based on the use of Serious Game
Author(s)Macedo, Ana Paula
Cainé, João
Gomes, Lisa
Pereira, Rui Pedro Gomes
KeywordsProfissionais de saúde
Desenvolvimento de pessoal
Capacitação profissional
Competência emocional
Unidade de cuidados coronários
Serious games
Health professionals
Personnel development
Professional training
Emotional skills
Coronary care unit
Serious Game
Issue dateNov-2020
PublisherAtena Editora
Abstract(s)As competências emocionais tornam-se importantes para os profissionais de saúde que prestam cuidados em ambientes geradores de emoções, stress e cansaço, colocando à prova as suas capacidades. O presente estudo pretende promover o desenvolvimento de competências emocionais dos profissionais de saúde que lhes permitam ultrapassar os obstáculos à sua intervenção com doentes do foro cardíaco. Por outro, intervir com ações de educação e formação de tipo não formal, utilizando formas inovadoras de conceber, de iniciar e de realizar a formação, nas quais os participantes envolvidos se auto-organizam ou, pelo menos, assumem uma intervenção ativa. Nesta dinâmica entra o Serious Game como elemento capaz de produzir a atenção, a memória e a motivação aos participantes, proporcionando-lhes experiências efetivas e afetivas. Uma scoping review sobre o tema releva o potencial do Serious Game no desenvolvimento do afeto, na atenção, na memória e na motivação em relação à aprendizagem. Estudo de cariz participativo, de abordagem qualitativa, cujos métodos previstos são as oficinas de educação e formação interativas, utilizando-se um Serious Game construído com conteúdos de saúde pertinentes e adaptados às necessidades e ao contexto onde estes profissionais de saúde atuam. Trata-se de uma amostra de oportunidade, tomando como princípio a inclusão de todos os profissionais de saúde da unidade de cuidados coronários. A robustez do desenho permitirá avaliar, com rigor, a eficácia de um programa de intervenção. Prevê-se a sustentabilidade no decorrer do tempo, e com efeitos além do horizonte temporal do programa de intervenção, na medida em que o dispositivo Serious Game poderá ser utilizado noutros contextos similares. Os ganhos estão relacionados com a preparação dos profissionais de saúde capacitando-os para o desenvolvimento de competências emocionais, contribuindo para o empowerment de autocuidado no doente pós-Enfarte Agudo do Miocárdio durante o período de internamento.
Emotional skills become essential for health professionals who provide care in environments that generate emotions, stress, and fatigue, testing their ability to self-recognize and control their own emotions. The present study intends to promote the development of emotional skills for health professionals to overcome obstacles and improve care quality for cardiac patients. Nevertheless, it is important that interventions with non-formal education and training actions, using innovative ways of conceiving, initiating and training development, in which the participants involved, are self-organized or, at least, taking an active role. Serious Game enters this dynamic as an element capable of producing attention, memory, and motivation of the participants, providing them with effectiveness and affective experiences. A scoping review on the topic highlights the potential of the Serious Game in developing affection, attention, memory, and motivation regarding learning. However, other factors must be considered, such as collaborative learning environments. Methodology: a participatory, qualitative approach with training workshops and interactive education methods such as Serious Game with pertinent health contents and adapted to the needs and context. The device allows the detection and recognition of emotions, modelling, and expression of emotions by the characters of the game and players. According to the objectives of the study, the selection is based on convenience sampling, and all health professionals that work in the coronary care unit meet the inclusion criteria. The robustness of the design will allow a rigorous assessment of the effectiveness of an intervention program. Sustainability is predicted over time, with effects beyond the timeframe of the intervention program, as the Serious Game device can be used in other similar contexts. The gains are related to health professional’s preparation, enabling them to develop emotional skills, contributing to the patient’s self-care empowerment after acute myocardial infarction during hospitalization.
TypeBook part
URIhttps://hdl.handle.net/1822/68321
ISBN978-65-5706-575-4
DOI10.22533/at.ed.7542024115
Publisher versionhttps://www.atenaeditora.com.br/post-artigo/41426
AccessOpen access
Appears in Collections:ESE-CIE - Livros e Capítulos de Livros / Books and Book Chapters

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