Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/1822/74721
Title: | Retratos e relatos do/no feminino: leituras intermediais a partir de Maria Teresa Horta e Yolanda Castaño |
Other titles: | Portraits and Reports of/in the feminine: intermedial readings from Maria Teresa Horta and Yolanda Castaño |
Author(s): | Ribeiro, Eunice Núñez Sabarís, Xaquín Tavares, Daniel |
Keywords: | Anunciação Arte religiosa Arte contemporânea Corpo Feminilidade Identidade feminina Maria Teresa Horta Yolanda Castaño Annunciation Religious art Contemporary art Body Femininity Feminine identity |
Issue date: | 2021 |
Publisher: | Universidade de Coimbra. Faculdade de Letras. Centro de Literatura Portuguesa |
Journal: | Revista de Estudos Literários |
Abstract(s): | A partir de uma perspetiva ibérica, mais concretamente galego-portuguesa, propomos neste ensaio uma leitura dialogante da poesia de mulheres-poetas do nosso século que nos oferecem uma visão outra do feminino e da identidade feminina, pondo em jogo uma determinada teologia da feminilidade a par de conceitos que convocam de modo explícito a representação do corpo: Anunciações (2016), da escritora portuguesa Maria Teresa Horta, um romance em verso que reescreve o encontro bíblico entre a Virgem e Gabriel; e O libro da egoísta (2003) da jovem escritora galega Yolanda Castaño, uma obra que integra códigos literários e audiovisuais e onde a reflexão sobre a identidade se desdobra e se multiplica, devolvendo uma imagem construída entre o eu mais íntimo e a perceção pública da autora. From an Iberian perspective, a Galician-Portuguese one, more specifically, the aim of this essay is a dialogical reading of the poetry of women-poets of our century who propose a different view of the feminine and of feminine identity, putting into play a certain theology of femininity, alongside concepts that explicitly call for the representation of the body: Anunciações [Annunciations] (2016), by the Portuguese writer Maria Teresa Horta, a novel in verse that rewrites “with all the senses” the biblical encounter between the Virgin and the Angel; and O libro da egoísta [The Selfish Woman´s Book] (2003) by the young Galician poet Yolanda Castaño, a work that integrates literary and audiovisual codes and where the reflection on identity unfolds and multiplies, returning an image built between the most intimate self and the public perception of the writer. |
Type: | Article |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/74721 |
DOI: | 10.14195/2183-847X_11_7 |
ISSN: | 2182-1526 |
e-ISSN: | 2183-847X |
Publisher version: | https://impactum-journals.uc.pt/rel/article/view/10447 |
Peer-Reviewed: | yes |
Access: | Open access |
Appears in Collections: | CEHUM - Artigos publicados em revistas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2021-Retratos femenino.pdf | 266 kB | Adobe PDF | View/Open |