Utilize este identificador para referenciar este registo:
https://hdl.handle.net/1822/66177
Registo completo
Campo DC | Valor | Idioma |
---|---|---|
dc.contributor.author | Alves, C. | por |
dc.date.accessioned | 2020-07-29T13:54:39Z | - |
dc.date.available | 2020-07-29T13:54:39Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.citation | Cadernos do Laboratorio Xeolóxico de Laxe: Revista de xeoloxía galega e do hercínico peninsular, ISSN 0213-4497, Nº 40, 2018, páxs. 11-29 | por |
dc.identifier.issn | 0213-4497 | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/1822/66177 | - |
dc.description.abstract | Financial restrictions on higher education have affected diverse study areas and their effects can be considered particularly negative for those subjects that require fieldwork, as is the case of Geology. Under these circumstances, the recourse to local features will be especially valuable. In this work are presented some examples that are potentially interesting for the teaching of Environmental Geology and that concern observations of local geology and built structures. Examples of observations of local geology include outcrops exposed by weathering and erosion as well as expositions resulting from human interventions. The later could allow the study of portions not available otherwise and, potentially, in a 4D (space + time) perspective (this includes the creation of conditions that favour the observation of dynamic situations such as mass movements or groundwater variations). The study of geologic materials and analogues of geological processes in built structures might help to overcome some of the limitations of local geology and can also be considered as relevant geological studies in the context of the Anthropocene | por |
dc.description.sponsorship | Este trabalho teve em consideração as atividades letivas do autor no Departa-mento de Ciências da Terra da Escola de Ciências da Universidade do Minho e as atividades do Lab2PT- Laboratório de Pai-sagens, Património e Território (também da Universidade do Minho) financiado pela Fundação da Ciência e da Tecnologia (UID/AUR/04509/2013) através de fundos nacio-nais e quando aplicável do cofinanciamento do FEDER, no âmbito dos novos acordos de parceria PT2020 e COMPETE 2020 – POCI-01-0145-FEDER-007528. | por |
dc.language.iso | por | por |
dc.publisher | Seminario de Estudos Galegos | por |
dc.relation | info:eu-repo/grantAgreement/FCT/5876/147320/PT | por |
dc.rights | openAccess | por |
dc.subject | Anthropocene | por |
dc.subject | Science education | por |
dc.subject | Field observations | por |
dc.subject | Geological analogues | por |
dc.subject | Geologic materials | por |
dc.title | Ensino de Geología Ambiental no ambiente urbano | por |
dc.title.alternative | Teaching of Environmental Geology in the urban environment | eng |
dc.type | article | por |
dc.peerreviewed | yes | por |
oaire.citationStartPage | 11 | por |
oaire.citationEndPage | 28 | por |
oaire.citationVolume | 40 | por |
dc.identifier.doi | 10.17979/cadlaxe.2018.40.0.4911 | por |
dc.subject.fos | Ciências Naturais::Ciências da Terra e do Ambiente | por |
sdum.journal | Cadernos do Laboratorio Xeolóxico de Laxe: Revista de Xeoloxía Galega e do Hercínico Peninsular | por |
Aparece nas coleções: | Lab2PT - Artigos Lab2PT - Artigos |
Ficheiros deste registo:
Ficheiro | Descrição | Tamanho | Formato | |
---|---|---|---|---|
cadernos40_art1.pdf | 1,35 MB | Adobe PDF | Ver/Abrir |