Utilize este identificador para referenciar este registo:
https://hdl.handle.net/1822/79551
Registo completo
Campo DC | Valor | Idioma |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Sampaio, Adriana | por |
dc.contributor.advisor | Mesquita, Ana Raquel Marcelino | por |
dc.contributor.author | Antunes, Joana Carolina Simões | por |
dc.date.accessioned | 2022-09-16T13:45:48Z | - |
dc.date.available | 2022-09-16T13:45:48Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.date.submitted | 2021 | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/1822/79551 | - |
dc.description | Dissertação de mestrado interuniversitário em Neuropsicologia Clínica e Experimental | por |
dc.description.abstract | Recent findings suggest that increased levels of distress during the perinatal period have been experienced during the COVID-19 pandemic, which can lead to negative repercussions on infants’ neurodevelopmental outcomes. Early tactile experiences, such as skin-to-skin contact, might have a particular relevance on buffering the effects of maternal distress during the context of COVID-19 pandemic, through its effects on infants’ physiological regulation and its supporting role in the neurodevelopmental trajectory. To address the interplay between neurodevelopmental outcomes and affective touch during the COVID-19 pandemic, two studies were conducted. The first study consisted of the BabiesDuringCOVID online survey, administered to mothers (n = 524) that gave birth during the COVID-19 pandemic. It aimed to characterize the developmental and temperamental outcomes of infants exposed to the COVID-19 environment and to explore the moderating role of early tactile experiences on the relationship between COVID-19-related perinatal distress and infants’ developmental trajectory. A second face-to-face study was conducted to compare the neurodevelopmental outcomes of infants exposed in utero to SARS-CoV-2 (n = 29), whose mothers were diagnosed with COVID-19 at delivery, against a control group (n = 36) of infants also born during the pandemic. Our findings suggest that infants exposed to the pandemic environment presented a similar developmental pattern compared to a cross-cultural reference sample assessed prior to the COVID-19 pandemic. No significant differences emerged between infants exposed in utero to SARS-CoV-2 and the control group in terms of development, temperament, touch sensory processing, and power spectral density for the alpha and theta bands, assessed through resting-state electroencephalogram. The exception was a significant higher positive affectivity reported for the control group infants, albeit close to the significance threshold. COVID-19-related perinatal distress was associated to lower socio-emotional ability and higher negative emotionality. Our results also suggest that COVID-19 harmed the early tactile experiences between mother-newborn during hospitalization, with possible impairments in infants’ outcomes. Mother-newborn separation, which prevents touch experiences, revealed a moderating effect on the relationship between COVID-19-related perinatal distress and infants’ socio-emotional development. Based on our findings, we also propose to consider mothers’ own tactile experiences to better understand the effect of affective touch on infants’ neurodevelopmental trajectories. | por |
dc.description.abstract | Estudos recentes sugerem um nível elevado de stress durante o período perinatal associado ao contexto da pandemia de COVID-19, o que pode ter repercussões negativas no neurodesenvolvimento das crianças. As experiências precoces de toque, tal como o contacto pele-com-pele, poderão ter efeitos protetores relevantes face ao stress materno no contexto da pandemia de COVID-19, devido ao seu efeito na regulação fisiológica e ao seu papel promotor na trajetória neurodesenvolvimental. Para compreender melhor a relação entre o neurodesenvolvimento e o toque afetivo durante a pandemia de COVID-19, foram realizados dois estudos. O primeiro consistiu no questionário online BabiesDuringCOVID, administrado a mães (n=524) cujos filhos nasceram durante a pandemia. O objetivo foi caracterizar o desenvolvimento e temperamento das crianças expostas ao contexto pandémico e explorar o efeito moderador das experiências precoces de toque na relação entre o stress perinatal devido à COVID-19 e a trajetória desenvolvimental das crianças. Por último, foi realizado um estudo presencial com vista a comparar o neurodesenvolvimento de crianças expostas in utero ao SARS-CoV-2 (n=29), cujas mães foram diagnosticadas com COVID-19 no momento do parto, com um grupo de controlo (n=36) de crianças, também elas nascidas durante a pandemia. Os resultados sugerem que crianças expostas à conjuntura pandémica apresentam um desenvolvimento semelhante a uma amostra intercultural de referência avaliada antes da pandemia. Não existiram diferenças significativas entre crianças expostas in utero ao vírus e o grupo de controlo em termos de desenvolvimento, temperamento, processamento sensorial tátil e densidade espectral de potência para as bandas alpha e theta, através da análise de eletroencefalograma em estado de repouso. A exceção foi uma afetividade positiva significantemente mais elevada no grupo de controlo, embora próxima do limiar de significância. O stress perinatal devido à COVID-19 foi associado a competência socioemocional inferior e a emocionalidade negativa mais elevada. Os resultados também sugerem que o contexto pandémico dificultou as experiências de toque entre a mãe e o recém-nascido durante a hospitalização, com possível perturbação na trajetória desenvolvimental. A separação entre mãe e recém-nascido, que envolve uma ausência de experiências táteis, revelou um efeito moderador na relação entre o stress perinatal devido à COVID-19 e o desenvolvimento socioemocional. Com base nos resultados, sugere-se considerar as experiências táteis da própria mãe para melhor compreender o efeito do toque afetivo nas trajetórias neurodesenvolvimentais das crianças. | por |
dc.description.sponsorship | This Master Dissertation was supported through an individual Research Fellowship to Joana Antunes (UMINHO/BIM-CNCG/2021/28). The work was conducted within the scope of the activities of the Psychology Research Centre (UI1662), University of Minho, framed by the Multiannual Funding of R&D Units (UIDB/01662/2020), and supported by Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT) / Ministério da Ciência, Tecnologia e Ensino Superior (MCTES) through national funds (PIDDAC). | por |
dc.language.iso | eng | por |
dc.relation | info:eu-repo/grantAgreement/FCT/6817 - DCRRNI ID/UIDB%2F01662%2F2020/PT | por |
dc.rights | openAccess | por |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | por |
dc.subject | COVID-19 | por |
dc.subject | Infancy | por |
dc.subject | Neurodevelopment | por |
dc.subject | Temperament | por |
dc.subject | Touch | por |
dc.subject | Infância | por |
dc.subject | Neurodesenvolvimento | por |
dc.subject | Temperamento | por |
dc.subject | Toque | por |
dc.title | Neurodevelopmental outcomes of being born during the COVID-19 pandemic and the role of early tactile experiences | por |
dc.title.alternative | Resultados neurodesenvolvimentais de nascer durante a pandemia de COVID-19 e o papel das experiências táteis precoces | por |
dc.type | masterThesis | eng |
dc.identifier.tid | 202939375 | por |
thesis.degree.grantor | Universidade do Minho | por |
sdum.degree.grade | 18 valores | por |
sdum.uoei | Escola de Psicologia | por |
dc.subject.fos | Ciências Sociais::Psicologia | por |
Aparece nas coleções: | BUM - Dissertações de Mestrado |
Ficheiros deste registo:
Ficheiro | Descrição | Tamanho | Formato | |
---|---|---|---|---|
Dissertation_Joana_Antunes.pdf | 1,76 MB | Adobe PDF | Ver/Abrir |
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons