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https://hdl.handle.net/1822/67148
Título: | Coach-athletes communication: data from the communication behaviors evaluation system |
Autor(es): | Gomes, A. Rui Almeida, Albino Resende, Rui Morais, Catarina |
Palavras-chave: | Coaches’ communication Performance Sports coaches Sports leadership Comunicação de treinadores Desempenho Treinadores Liderança |
Data: | 2020 |
Editora: | Sociedade Científica de Pedagogia do Desporto (SCPD) |
Revista: | Journal of Sport Pedagogy & Research |
Citação: | Gomes, A.R., Almeida, A., Resende, R., & Morais, C. (2020). Coach-athletes communication: Data from the communication behaviors evaluation system. Journal of Sport Pedagogy & Research, 6(1), 51-61. |
Resumo(s): | This study analyzes coach-athletes’ communication using the Communication Behaviors Evaluation System (CBES). This system provides a broad and complete perspective regarding the interactions between coaches and athletes by including data from coaches, athletes and from an observer. The CBES was used to monitor the communication between coaches and athletes from four different teams, during one game (observation). Athletes and coaches evaluated their communication behaviors using the Communication Behaviors Questionnaire (CBQ). The study included sixty-four futsal male athletes aged between 13 and 43 years-old (M = 18.98, SD = 7.05) and their coaches, all male and aged between 29 and 43 years-old (M = 35.75, SD = 5.26). Results revealed six important aspects: (1) the CBQ assumed a two-factor structure of positive and negative behaviors but one item has deleted; (2) coaches assumed positive behaviors more frequently than negative behaviors; (3) positive spontaneous behaviors were slightly more frequent than positive reactive behaviors; (4) coaches perceived themselves as displaying more negative reactive behaviors than negative spontaneous behaviors; (5) positive feedback and encouragement after failure were the most frequent positive behaviors; and (6) negative feedback was the most frequent negative behavior. In sum, CBES assumed to be a useful tool to evaluate coaches-athletes’ communication. Este estudo analisa a comunicação entre treinadores e atletas, utilizando o Sistema de Avaliação de Comportamentos de Comunicação (SACC). Este sistema proporciona uma perspetiva ampla das interações entre treinadores e atletas, considerando a perspetiva de ambos e de observadores. Os comportamentos foram avaliados através do Questionário de Comportamentos Comunicacionais (QCC), versão para treinador, atletas e observador. O estudo incluiu 64 atletas de futsal masculino, com idades entre 13 e 43 anos (M= 18.98, DP= 7.05) e os seus treinadores, do sexo masculino, com idades entre 29 e 43 anos (M= 35.75, DP= 5.26). Os resultados revelaram seis aspetos: (1) o CBQ assumiu uma estrutura de dois fatores (comportamentos positivos e negativos), mas um item foi suprimido; (2) os treinadores assumiram comportamentos positivos com mais frequência do que comportamentos negativos; (3) os comportamentos espontâneos positivos foram ligeiramente mais frequentes do que os comportamentos reativos positivos; (4) os treinadores avaliaram-se como apresentando mais comportamentos reativos negativos do que comportamentos espontâneos negativos; (5) feedback positivo e incentivo após insucesso foram os comportamentos positivos mais frequentes; (6) feedback negativo foi o comportamento negativo mais frequente. O SACCassumiu-se como uma ferramenta útil para avaliar a comunicação entre treinadores e atletas. |
Tipo: | Artigo |
URI: | https://hdl.handle.net/1822/67148 |
ISSN: | 1647-9696 |
Versão da editora: | http://www.ipg.pt/scpd/revista_detalhes.aspx?id=29&titulo=Journal%20of%20Sport%20Pedagogy%20&%20Research%20%E2%80%93%20Volume%206,%20N%C2%BA.%201,%202020 |
Arbitragem científica: | yes |
Acesso: | Acesso aberto |
Aparece nas coleções: | CIPsi - Artigos (Papers) |
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Ficheiro | Descrição | Tamanho | Formato | |
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